Book Review

Tänkte att ni kanske ville ha en lite feedback eller vad man ska kalla det på senaste boken jag läst. (Tog en liten break idag från HP- engelskan)

Det belv så igår att jag tog en turr till bibloteket. då lånade jag 2 böcker, nämligen Den 17 delen av serien Sanningens Svärd som nu dessutom har gjort tvsucce som serien The Legend of the Seeker som för övrigt bara har en gemensam sak med böckerna enligt mig och det är att karaktärerna har samma namn samt de magiska föremålen.

Ialla fall så jag har alltså precis läst klart den 17 delen av sanningens svärd som heter De Värnlösa

Så här lydder texten "på baksidan"

På återvägen från dalen stöter Rickard och Kahlan på en man som presenterar sig som Owen och som å sitt förslavade folks vägnar ber Rickard komma och driva bort Imperieorden ut ur sitt land. Han berättar om imperiet Bandakar, som i flera tusen år varit avskilt från resten av världen. Men nyligen försvann den magiska gräns som skyddat landet och dess befolking från Imperiorden. Eftersom folket där har avsvurit sig allt bruk av våld kan de inte driva bort inkräktarna men de har hört talas om Imperiordens främsta fiende Rickard, och de vill nu att han ska hjälpa dem. När Rickard säger nej, eftersom han är på väg till Altur'Rang, förgiftar Owen honom och för att Rickard ska bli frisk måste han följa med till Bandakar där ett motgift förvaras.  Om rickard vill leva har han inget annat val än att göra som Owen begär. Tillsammans med Kahlan sätter han kurs mot Bandakar för att ta upp kampen med Imperieordens invasionsstyrka.

För att vara helt ärlig tycker jag att storyn börjar ta lite för många vändningar. Tex så är det 3 eller 4 akuta saker som behöver uträttas i denna boken 1. Rickard blir förgiftad och behöver motgift  2. Svärdet och hans egen magi har börjat svika honom vilket gör att han behöver söka upp Zedd  3. Nicci har hittat något viktigt som hon behöver Rickards hjälp med men de vet inte vad. 4. Viktor  behöver hjälp av Rickard för att kunna utöka revultionen från Altur'Rang. osv...

Hade det inte räckt med kanske bara 2 av de grejerna? För utom det har dyker det nu upp en ny fiende som står på Imperieordens sida om än inte frivilligt. En fiende som ingen, inte ens Rickards syster, Jennsen som är oemottaglig för magi, är skyddad mot eller kan komma undan från. Dessutom lyckas Jagang ta sig in i Trollkarlens fästning och tillfånga ta både Adie och Zedd.

Jag undra om Gookind menning med detta är att läsarna ska känna att det inte kommer att sluta lyckligt. För när man läser den här bocken, från början till slut så känns det verkligen inte så. Det blir bara värre och värre hela tiden och då är vi ändå på bok 17, när ska det sluta med "... och så levde det lyckliga i alla sina dar"? I bok 39? Det känns lite så nu. Jag tycker dessutom att de "spelregler" Goodkind har satt upp för sina rollfigurer är hopplösa. Måste säga att serien var som bäst mellan bok 5 och 7 någonstans. Nu har det blivit för mycket. Men ändå har Goodkind ett sätt att skriva på som fänglsar en och gör det svårt att lägga ifrån sig bocken.

Vi får se hur det går i uppöljarna.

Pööss<3